«کافه بازی»، «کافه علم» و «کافه کارآفرینی» ویژه دختران مشهدی احداث می‌شود شهردار مشهد: بوستان‌های «بهشت» و «آفتاب» ویژه بانوان به زودی به بهره‌برداری می‌رسد مبدا تعیین مسافت شهر مشهد از سایر شهر‌ها کجاست؟ چهارمین کنفرانس بین‌المللی برنامه‌ریزی و مدیریت شهری در مشهد مقدس برگزار می‌شود نشان مشهدالرضا(ع) باعث رونق فعالیت‌های مردمی و جهادی می‌شود لزوم معرفی مشهد به عنوان دومین کلانشهر مذهبی دنیا روزشماری وقایع انقلاب اسلامی در مشهد، از اول تا چهارم دی‌ماه ۱۳۵۷ (بخش اول) | بیمارستان شاه‌رضا، پایگاه انقلاب مشهد آغاز هفته ملی مشهد با اجرای برنامه‌های ویژه فرهنگی، هنری و گردشگری جذب ۲۱ بانوی آتش‌نشان در مشهد ابلاغ برنامه‌های استقبال از بهار ۱۴۰۴ در مشهد از نیمه دی‌ماه هوای کلانشهر مشهد، همچنان آلوده است (۲ دی ۱۴۰۳) ناصحی: رویداد نشان مشهد الرضا(ع) باید در سطح ملی و بین المللی دیده شود نشان مشهد الرضا(ع)؛ فرصتی برای آشنایی نسل آینده با چهره‌های تاثیرگذار اقتصادی مشهد برگزاری اولین نشست کارگروه زیارت شورای عالی استان‌های کشور اختصاص ۱۳۰ تاکسی ون به تاکسیرانی مشهد (۲۸ اذر ۱۴۰۳) یادگارهای کوهسنگی مشهد در دل سازه‌های شهر حل اختلاف میان وزارت کشور و ایران‌خودرو بر سر ۹۰ تاکسی ون شهرداری مشهد بررسی مشکلات ساخت‌وساز‌های غیرمجاز در محلات حاشیه شهر مشهد | لنگرانداختن بسازوبفروش‌ها در بولوار توس آغاز اولین روز زمستان در مشهد با آلودگی هوا سرپرست شرکت بهره‌برداری قطارشهری مشهد منصوب شد (یکم دی ۱۴۰۳) امضای تفاهم‌نامه ٢ هزار میلیارد تومانی برای سامان‌دهی محور‌های ورودی مشهد مقدس
سرخط خبرها

سختی کار پار کبا ن‌های پارک حاشیه‌ای تا آخر سال پایان می‌یابد | ایده آل این است که روزانه ۲۰ خودرو از الیت استفاده کنند

  • کد خبر: ۱۹۹۷۲۱
  • ۲۱ آذر ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۰
سختی کار پار کبا ن‌های پارک حاشیه‌ای تا آخر سال پایان می‌یابد | ایده آل این است که روزانه ۲۰ خودرو از الیت استفاده کنند
سرپرست شرکت توسعه ارتباطات ترافیکی شهرداری مشهد گفت: ایده آل ما این است که روزانه ۲۰ خودرو از ظرفیت الیت استفاده کنند.

به گزارش شهرآرانیوز «از همان روز‌های اولیه شکل گیری پارک حاشیه‌ای الیت تمام مواضع و نگرش‌ها به این سمت هدایت شد که شهرداری مشهد قرار است با قراردادن سازوکاری به نام الیت گوش شهروندان را ببُرد و از این راه کسب درآمد کند، غافل از اینکه در حاشیه اجرای طرح الیت، موضوع دریافت وجه، تنها عاملی است که به کمک آن می‌توان به مدیریت جای پارک در معابر سطح شهر کمک کرد.

معابری که پیش از اجرای این طرح گاهی از ساعات اولیه صبح به تصاحب یک نفر درمی آمد و تا پاسی از شب به صورت اختصاصی برای خودرو آن فرد جای پارک ویژه ثبت می‌شد. کسی هم جلودار این قانون نانوشته نبود. اجرای طرح پارک حاشیه‌ای الیت از همان ابتدا در اذهان عمومی درست جا نیفتاد و شاید علت حجم زیادی از نارضایتی‌های شهروندان نیز در خصوص دریافت وجه در پارک حاشیه ای، همین شفاف نبودن و ضعف اطلاع رسانی بود.»

این جملات را سرپرست شرکت توسعه ارتباطات ترافیکی شهرداری مشهد قبل از رسیدن به وعده قرارمان با پارکبان‌ها و مردم در پارک حاشیه‌ای معبر خیابان امام خمینی (ره) بر زبان جاری می‌کند. احمد آذرکیش می‌گوید: نگاه‌های مردمی تا پیش از این به موضوع پارک حاشیه‌ای الیت نگاه رضایتمندی نبوده است، اما معتقدم نمره الیت این روز‌ها هم در میان مردم و هم در میان پارکبان‌ها نمره قبولی است.

استدلال او برای بیان این ادعا هم کاهش چهل وپنج درصدی تعرفه‌های پارک حاشیه‌ای در میان مردم و بالارفتن مزایای رفاهی و کاهش آسیب‌های شغلی در میان پارکبان‌ها ست. سرپرست شرکت توسعه ارتباطات ترافیکی شهرداری مشهد خبر خوشی برای پارکبان‌ها دارد. خبری برای پایانی دل چسب درباره مشکلات سختی کار پارکبان‌های الیت. اینکه به زودی و احتمالا تا پایان سال جاری موتور‌های برقی پلاک خوان به کمک پارکبان‌ها‌ می‌آیند و قرار است پلاک خوانی خودرو‌ها به صورت هوشمند انجام شود.

چندکیلومتری پیاده روی پارکبان‌ها

ظرفیت پارک حاشیه‌ای کل معبر خیابان امام خمینی (ره) در دو طرف کامل است. هنوز ساعتی از صبح کاری نگذشته که پارکبان دو سه بار این معبر را تا انتها رفته و برگشته است. اینکه چند بار بر دستگاه کارت‌خوان موجود در دستش کارت کشیده یا شماره پلاک ثبت کرده است را خدا می‌داند و بس، اما چیزی که پارکبان چهل ساله خطاب به سرپرست شرکت توسعه ارتباطات ترافیکی شهرداری مشهد می‌گوید این است که مسیر زیادی را باید از صبح تا شب پیاده روی کند تا مرتب پلاک خودرو‌ها را به ثبت برساند.

او می‌گوید: گاهی نرم افزار گام شمار روی تلفن همراه خود را فعال می‌کنم. باورتان نمی‌شود، تعداد قدم هایم در یک روز برخی مواقع به ۳۰ هزار قدم می‌رسد. این عدد خود معادل چند کیلومتر پیاده روی روزانه است.

این پارکبان ادامه می‌دهد: پیاده روی زیاد روزانه از جمله سختی‌های شغل ماست. درخواست دیگر ما این است که شغل ما مشمول مشاغل سخت و زیان آور شود. ما در باران و برف، گرما و سرما باید درخیابان راه برویم و پلاک ماشین‌ها را ثبت کنیم.

او می‌گوید: موضوع جمع شدن نیروی انسانی و پارکبان‌های الیت هم هر روز سوهان روحمان است. هر بار خبری می‌شنویم که شاید از کار بیکار شویم.

وضعیت الیت بهتر از قبل

در حین این گفتگو شهروندی وارد جای پارک می‌شود. او با اشاره به اینکه هر روز به مدت دو ساعت از پارک حاشیه‌ای الیت استفاده می‌کند، خواستار آن است که تعرفه‌های الیت بیشتر از این مبالغ کاهش یابد. او‌ می‌گوید: دو هفته‌ای است که مبلغ محاسبه جای پارک الیت کاهش یافته است، اما هنوز هم این مبلغ باید بیشتر کاهش پیدا کند. این شهروند ادامه می‌دهد: رسالت مدیریت پارک حاشیه‌ای با دریافت وجه هنوز به درستی اجرا نمی‌شود. کسی که پول برایش مطرح نیست باز هم بی اعتنا به مدیریت جای پارک، خودرو خود را ساعت‌ها در پارک الیت رها می‌کند و‌ می‌رود و باز هم یک عده از ظرفیت جای پارک محروم می‌مانند.

کسر شارژ برای لحظه‌ای توقف

شهروند دیگری هم در این باره می‌گوید: بار‌ها برای خود من پیش آمده است که لحظه‌ای در پارک حاشیه‌ای توقف کرده ام تا مثلا تلفن همراهم را جواب بدهم در همان یک دقیقه توقف پیامک کسر شارژ به مبلغ ۳۶۲ تومان برایم ارسال شده است. مگر نیم ساعت اول توقف رایگان نیست؟

او به اجبار برخی پارکبان‌ها هم اشاره دارد. اینکه گاهی برخی از نیرو‌های الیت به زور مردم را وادار می‌کنند که حساب خود را شارژ کنند.

نیم ساعت پر حاشیه!

در این بازدید شهروند دیگری هم وارد گپ وگفت با ما می‌شود. او نیز با اشاره به اینکه در برخی معابر روی تابلو‌های الیت موضوع نیم ساعت اول رایگان درج شده‌است، اما در عمل لحاظ نمی‌شود، این طور می‌گوید: بار‌ها در خیابان احمدآباد در حد ۱۰ دقیقه ماشین را پارک کرده ام در عین حال برای من پیامک کسر شارژ الیت محاسبه شده است. او این نکته را هم تأکید دارد که ساعت اعمال الیت در برخی معابر تا ساعت ۱۰ شب و صبح‌ها قبل از ساعت ۸ صبح است. چرا اعمال تعرفه نباید ساعت مشخصی داشته باشد؟

کاهش ۴۰ درصدی ترافیک

بعد از طرح درخواست‌های پارکبان‌ها و مردم نوبت به پاسخگویی سرپرست شرکت توسعه ارتباطات ترافیکی شهرداری مشهد می‌رسد. احمد آذرکیش با بیان اینکه از حدود دو ماه قبل موضوع کاهش تعرفه‌های الیت مطرح شد، می‌افزاید: با همراهی شورای شهر و همدلی و تعامل شرکت الیت کاهش تعرفه‌ها بعد از تأیید فرمانداری اجرایی شد.

او با بیان اینکه نگاه ما در شرکت الیت نگاه درآمدی نیست، ادامه می‌دهد: برای ما مدیریت عادلانه پارک حاشیه‌ای سطح شهر مد نظر است تا همه افراد بتوانند از پارک حاشیه‌ای استفاده کند.
آذرکیش به موضوعی که در پس اجرای طرح الیت محقق شده است نیز اشاره دارد: شاید عموم مردم متوجه نباشند، اما تا به امروز با اجرای طرح الیت، ترافیک سطح شهر کاهش چشمگیری داشته است. او‌ می‌گوید: آمار‌های ما نشان می‌دهد در معابری که الیت دارند بین ۳۰ تا ۴۰ درصد کاهش ترافیک رقم خورده است.

کاهش ۴۵ درصدی تعرفه الیت در برخی معابر

سرپرست شرکت توسعه ارتباطات ترافیکی شهرداری مشهد ادامه می‌دهد: حدود یک ماه است که کاهش تعرفه‌های الیت در سطح شهر اعمال شده است. بر این اساس برای معابر اصلی کاهش چهل وپنج درصدی تعرفه‌ها رقم خورد. بدین معنا که در یک ساعت اول مجموع مبلغ دریافتی هفت هزارودویست تومان بود که این عدد در حال حاضر بعد از کاهش تعرفه‌ها به رقمی حدودسه هزارونهصدتومان رسیده است. این کاهش، ۲۰ تا ۲۵ درصد از درآمد‌های شرکت را کاهش داده است.

آذرکیش در خصوص سؤال شهروندی برای نیم ساعت اول پارک حاشیه‌ای و رایگان بودن آن نیز توضیح می‌دهد: در خصوص چگونگی دریافت وجه در نیم ساعت اول پارک هم باید گفت که همان ۱۰ درصد تعرفه را از شهروندان دریافت می‌کنیم، این رقم معادل ۳۶۲ تومان است.

او درباره سؤال دیگر شهروندی مبنی بر توقف لحظه‌ای در پارک الیت و کسر شارژ ادامه می‌دهد: اگر شهروندی لحظه‌ای در پارک حاشیه‌ای توقف دارد، ما نه اجازه داریم از پلاک راننده کسر شارژ انجام دهیم و نه‌ می‌توانیم این کار را بکنیم. اگر این اتفاق افتاده است از شهروندان عذرخواهی می‌کنیم. در جهت اصلاح این حرکات اقدامات اجرایی انجام شده است تا آنجا که از صددرصد شکایات مردمی در دو ماه قبل، وضعیت شکایات که عمدتا به لحاظ مالی است به عدد ۳۰ درصد رسیده است.

آموزش برای پارکبان‌ها

آذرکیش در خصوص اجبار برخی پارکبان‌ها به افزایش رقم اعتباری پلاک خودرو نیز بیان می‌کند: در حوزه پارکبان‌ها این روز‌ها آموزش‌های جدیدی را برنامه ریزی کرده ایم. سیاست شرکت کسب درآمد نیست. در گذشته این طور بود که برخی پارکبان‌ها نگاه درآمدی به موضوع پارک حاشیه‌ای داشتند، مدل راهبری شرکت به گونه‌ای بود که شاید هر کس دیگری هم پارکبان بود سقف درآمدی را اعمال می‌کرد تا پاداش‌های مختلف ریالی شامل حالش شود.

سرپرست شرکت توسعه ارتباطات ترافیکی شهرداری مشهد اظهار می‌کند: در حال حاضر پاداش‌های این مدلی برای منابع انسانی از دور خارج شده است، اما پاداش‌های دیگری را لحاظ کرده ایم که مردم داری را بیشتر ترویج دهد. در عین حال در سامانه‌های شرکت الیت نظرسنجی از رفتار پارکبان‌ها را برای شهروندان قرار داده ایم تا اطلاعات نیروی انسانی خود را جمع آوری کنیم و پاداش پارکبان ها‌ی ما از محل نظرات مردم تعلق گیرد.

آذرکیش با اشاره به وجود ۱۵۲ پارکبان در پارک حاشیه‌ای سطح شهر می‌افزاید: در پارکینگ‌های غیرحاشیه‌ای نیز بالغ بر ۵۰ نفر ذیل شرکت الیت مشغول به فعالیت هستند.

۳۲ هزار جای پارک در الیت

او می‌گوید: در پارک حاشیه‌ای در شهر مشهد حدود ۳۲ هزار جای پارک الیت داریم. بر اساس آمار‌های مستند سازمان ترافیک شهرداری مشهد، روزانه در مشهد ۲ میلیون سفر درون شهری ثبت می‌شود. این در حالی است که در پارک حاشیه‌ای ظرفیتی حدود ۳۲ هزار جای پارک خودرو داریم. ایده آل ما این است که در روز از هر جای پارک خودرو در الیت، بیست راننده استفاده کنند یعنی هر جای پارک حاشیه‌ای بیست بار استفاده شود. او می‌افزاید: کمبود جای پارک در مشهد همچنان وجود دارد.

باید نزدیک به پارک حاشیه‌ای پارکینگ‌های غیرحاشیه را فعال کنیم. شهروندان بدانند اگر در پارک حاشیه‌ای هزینه پارک به صورت تصاعدی رو به بالاست، در پارکینگ‌های غیرحاشیه این روند نزولی است. بدین معنا که بعد از ساعت اول در پارکینگ محاسبه مبلغ دریافتی بین ۲۰ تا ۲۵ درصد کاهش دارد.

۱۵ هزار جای پارک در پارکینگ‌های غیرحاشیه‌ای

سرپرست شرکت توسعه ارتباطات ترافیکی شهرداری مشهد اظهار می‌کند: ۵ هزارو ۸۰۰ پارکینگ غیرحاشیه‌ای در مشهد داریم.  ۵۱۵ جای پارک نیز در ۱۰ پارکینگ مکانیزه سطح شهر وجود دارد. از این تعداد، پنج پارکینگ فعال است و پنج پارکینگ دیگر نیازمند به روزرسانی است.

آذرکیش در پاسخ به چگونگی فعالیت پارکبان‌های الیت در خصوص ساعت شروع محاسبه الیت می‌گوید: در معابر اصلی آغاز به کار الیت از ساعت ۶ صبح تا ۸ شب است.

آذرکیش درباره وضعیت پارکبان‌ها و شرایط حقوقی آن‌ها نیز اظهار می‌کند: در حال حاضر رضایت نسبی برای نیروی انسانی خود رقم زده ایم. متأسفانه مواد قانون کار مانند سختی کار مشمول این عزیزان نمی‌شود، اما پیگیر این موضوع هستیم. وضعیت رفاهی پارکبان‌ها در شرایط رو به بهبود قرار دارد.

موتور‌های برقی پلاک خوان در حاشیه الیت

سرپرست شرکت توسعه ارتباطات ترافیکی شهرداری مشهد می‌افزاید: به دلیل پیاده روی مداوم پارکبان‌ها، مشکلات بدنی شامل کمردرد و پادرد برای نیروی انسانی ما رقم می‌خورد. در همین راستا به سمت وسوی ارتقای فناوری پیش رفتیم؛ بنابراین تعدادی موتور برقی فراهم کردیم که این موتور‌ها به پلاک خوان تجهیزند.

آذرکیش می‌گوید: نمونه آزمایشی این موتور‌ها زیر تست قرار دارد و برای الگو در بولوار معلم در حال اجراست. درصد خطای این موتور‌ها ابتدا حدود ۲۰ درصد بود، اما اکنون ضریب خطا به زیر ۲ درصد رسیده است. امیدواریم تا پایان سال این ضریب به زیر یک درصد برسد تا برای کل شهر اجرا کنیم.

او اظهار می‌کند: با استفاده از این فناوری پارکبان‌ها باید روی موتور سه چرخ برقی با تکیه گاه کمری بنشینند. دوربین‌های نصب شده روی موتور به صورت خودکار پلاک را‌ می‌خوانند و خطای انسانی نیز با این روش کاهش می‌یابد.

ورود موتور‌های برقی پلاک خوان به الیت

مشوق‌های مردمی الیت برای مردم

مشوق خوش حسابی: به شرط یک ریال مثبت بودن کیف پول الکترونیکی فرد، ۵۰ درصد هزینه‌های الیت فرد کاهش پیدا می‌کند یعنی مشمول تخفیف می‌شود.

مشوق خوداظهاری: شهروندان از طریق نرم افزار «شهر من» وارد سامانه شده و در هر مکانی هستند معبر را انتخاب و زمان توقف خود را اعلام می‌کنند. چنانچه شهروندی این کار را انجام دهد تا ۱۰ ساعت اول پارک الیت تنها ۱۰ درصد از قیمت کل تعرفه از فرد گرفته و راننده مشمول ۹۰ درصد تخفیف می‌شود. چنانچه پارک خودرو ادامه داشته باشد از ۱۰ ساعت دوم تنها ۷۰ درصد تعرفه اخذ و ۳۰ درصد تخفیف برای شهروند لحاظ می‌شود.

مشوق شارژ غیرحضوری: اگر شهروندی خدمات شارژ پلاک خود را به صورت غیرحضوری انجام دهد مثلا با مراجعه به سایت https://tat.mashhad.ir پلاک خودرو خود را شارژ کند با این روش ۲۰ درصد شارژ مازاد دریافت خواهد کرد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->